torsdag 14 januari 2010

Betty Ford kliniken.. Välling-avvänjning

Tänkte blogga om välling-avvänjningen för ebrima.. Hehe.. kanske nån som är intresserad av hur det går, om man själv kommer i samma situation nångång! =) + att jag själv vill minnas hur det var, för man glömmer mycket... ska försöka skriva ordentligt, har en boll som svischar förbi mig titt som tätt. ebrima spelar boll inne och jag känner hur vreden kommer.. aaaaahhhh!!!!! MEN men.. över till vällingavslutet. :-)

Usch, bävade för natten som skulle komma. Tyckte så synd om ebrima,att hans älskade välling var borta. Det liknade ju liksom som avvänjning för nån som är beroende av något. Det är ju nästan samma för barnen, det är ju deras trygghet, som napp, snuttefilt och som för ebrima, vällingen.
Kände mig hemsk, men det är för hans skull. Pratade mycket innan det var läggdags om att vällingen är slut, han fick en stor flaska med välling när vi läste boken, (INTE I SÄNGEN) ville han skulle somna utan välling. Satt med honom vid sängen och han fråga efter välling ca 20 ggr, säkert fler, men tillslut somnade han. Jag sa samma sak i lugn ton; välling är slut, den är borta. Det är ok, du kan somna iallafall. och det gick bra.. halleluja!

23.45 vaknade han igen, (trodde klockan var mer) OH noooo tänkte jag, när jag såg att natten knappt börjat. Men han fick komma in till oss, han frågade självklart efter välling, men sa samma sak nu, saul sa väl till nångång, lite mindre pedagogiskt. TYST!!!!!! Då blev ebrima ledsen, men jag kämpade på, "välling slut, det är ok." i luuuugn ton.. han lågpå mig, över mig, lutat mot mig. han fick en liten kopp fil och så ville han kolla på teletubbies, men jag knacka i bordet och sa att tomten kommer om barnen inte sover på natten.(ha. inte så bra kanske, men det funkar)

01.45 somna han om. vaknade till och från, orolig MEN det gick över förväntan. det var demdär 2 timmarna som var jobbiga! vaknade kl 9,00 (tur vi var lediga idag, blir värre imorrn när vi ska iväg på morgonen, men får börja lite senare) tack och lov..

Nu vet jag inte hur jag ska göra ikväll, om jag ska ge välling på kvällen när vi läser bok? men hoppas det går bättre inatt och att han kan sova i siin säng istället.. Vad tycker ni?!

Nä, nu ska jag fixa lite här hemma, vi måste gå ut en sväng också!!

Ha en fin dag alla!!

//Betty

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar